De Verkoopsvisie is een iets betere visie dan de productvisie, maar nog steeds NIET de visie die wij gaan gebruiken.
De verkoopvisie is eigenlijk het stereotype van marketing: gladde salespraatjes over hoe geweldig het product is en waarom jet het product zeker moet kopen.
Hier weer hetzelfde probleem als bij de productvisie; “Je hebt een product, maar weet niet of er vraag naar is.” Je moet gewoon de klant overtuigen het te kopen. Dit kost erg veel moeite. Met deze visie is er ook nog sterke focus op het product zelf. Pentopia kan bijvoorbeeld adverteren via social media of saleskrachten inschakelen om de boodschap over te brengen. Deze advertenties of verkooppraatjes maken aan klanten duidelijk dat de pennen van Pentopia de meest nieuwe en beste penen op de markt zijn, waardoor er uiteindelijk toch sales ontstaan.
Maar ik krijg sales, dat is toch goed?
NEEEEE, want
Kijk is naar het lange termijn plaatje;
Als klanten namelijk geen behoeften hebben of in 1e instantie hadden, dan zullen ze NIET terugkomen naar je bedrijf om het product opnieuw te kopen. Pentopia kan dan wel de beste pennen op de wereld verkopen, en de beste saleskrachten inhuren, maar als er geen behoefte voor pennen is omdat iedereen alleen nog maar dingen typt op zijn laptop of telefoon, dan zullen ze alsnog niet veel pennen verkopen.