De consumentenpsychologie leert ons dat er 4 aspecten invloed kunnen hebben op de gedachten achter de aanschaf van een consument:
- Perceptie
- Emoties
- Motivatie
- Sociale Aspecten
Perceptie
Perceptie is de manier waarop we selecteren, organiseren en interpreteren wat er om ons heen gebeurd. We kunnen namelijk als mensen niet alles verwerken!
Mensen vormen een ander beeld van de werkelijkheid door 3 psychologische processen:
- Selective Attention
- Selective Retention
- Selective Distortion
Selective Attention
Selective Attention houdt in dat je maar een beperkte aandacht capaciteit hebt. Je kunt je aandacht niet op alles tegelijk leggen. Je moet je aandacht dus strategisch inschakelen. Dit wordt gestimuleerd door instructies en overtuigingen. Dagelijks worden mensen blootgesteld aan meer dan 1500 advertenties. Het is voor ons als marketeers een uitdaging om precies ons product te laten opvallen bij de consumenten.
Een voorbeeld in de praktijk;
Werk jij met lage bedragen en geef je korting, noem dan altijd het percentage.
Je verkoopt boeken van €10 nu voor €7.
Zeg dan niet, 3 euro korting.
Zeg 30% korting
Werk jij met hoge bedragen en geef je korting, noem dan altijd het bedrag.
Je verkoopt je cursus van €5000 nu voor €4500.
Zeg dan niet 10% korting.
Zeg 500 euro korting.
In geval A, maakt het percentage meer indruk en maak je dan een grotere kans dat je als adverteerder blijft hangen
In geval B, maakt het hoge bedrag van €500 meer indruk en maak je op die manier meer kans dat je als marketeer blijft hangen.